کتاب Mastering Software Product Management: Practical Solutions and Expert Tips for Strategy, Decision-Making, and Building & Selling Market-Leading Software Products (تسلط بر مدیریت محصول نرمافزاری: راهکارهای عملی و نکات تخصصی برای استراتژی، تصمیمگیری و ساخت و فروش محصولات نرمافزاری پیشرو در بازار) یک راهنمای جامع برای مدیران محصول نرمافزاری در تمام سطوح تجربه است.
این کتاب با ارائه راهکارهای عملی، نکات تخصصی و مثالهای واقعی، به خوانندگان کمک میکند تا در زمینههای کلیدی مدیریت محصول از جمله تدوین استراتژی محصول، اتخاذ تصمیمات آگاهانه، فرآیند ساخت و توسعه محصولات با کیفیت و در نهایت، فروش موفق آنها در بازار رقابتی، به تسلط برسند.
در ادامه مقدمهای از کتاب Mastering Software Product Management را از زبان نویسنده شرح خواهیم داد.
مقدمهای بر کتاب Mastering Software Product Management:
همه چیز از زمانی شروع شد که من مسئولیت مدیریت محصول را در سازمان قبلیام بر عهده گرفتم. سازمان چندین سال بود که وجود داشت اما هرگز یک واحد مدیریت محصول رسمی نداشت. مدیرعامل یک مدیر آموزش دیده و با تجربه بود، در چندین شرکت چند ملیتی پیشرو کار کرده بود، استارتآپ خدمات فناوری اطلاعات خود را راهاندازی کرده و با موفقیت آن را واگذار کرده بود.
این بار، او رهبری شرکت تولید کننده نرمافزار مبتنی بر SaaS را بر عهده داشت. او از فرآیندهای مهندسی نرمافزار، مانند فرآیندهای چابک، داستانهای کاربر و غیره، سردرگم بود. یک بار از من پرسید که آیا کتابی وجود دارد که عملکرد مدیریت محصول را به اندازه کافی خوب توصیف کند. در دوره MBA، مدیریت محصول را از یک کتاب کلاسیک – مدیریت محصول 1، لمان و واینر – آموختم.
کتاب Mastering Software Product Management مدیریت محصول را به عنوان یک عملکرد بازاریابی در نظر میگرفت و تمام موضوعات مرتبط از استراتژی و بازاریابی را برای یک متخصص بازاریابی اضافه میکرد. با این حال، مدیریت محصول نرمافزاری، مدلهای فرآیند چابک و غیره، به تفصیل مورد بررسی قرار نگرفته بودند.
در روزهای اولیه مدیریت محصول نرمافزاری، شنیدم که رهبری ارشد از مدیران محصول (PMs) به دلیل عدم ارائه محصولات در همایشها و سمینارهای بزرگ شکایت میکرد. او به دنبال یک مبلغ محصول در لباس یک مدیر محصول بود. یک بنیانگذار EdTech اظهار داشت که استخدام مدیران محصول دشوار است زیرا او فقط با مدیران ویژگی ملاقات میکند و نه مدیران محصول واقعی.
یک رئیس محصول یک سازمان شکایت میکند که تمام مدیران محصول او دارای مدرک MBA هستند اما فاقد درک توسعه محصول فنی هستند. یک مدیرعامل بنیانگذار دیگر یک شرکت با 200-300 کارمند اظهار داشت که مدیریت محصول پشته فناوری مناسب را انتخاب نکرده است. به همین دلیل انتشار محصول را به تعویق انداختند. هیچ یک از این ادعاها بیجا نیستند، اما همه این داستانها نشان میدهند که چگونه میتوانیم در تعاریف کوچک خود از مدیریت محصول کورکورانه عمل کنیم در حالی که سعی میکنیم یک فیل را فقط با لمس کردن درک کنیم. داستانی که اغلب در زمینه درک تصویر کامل گفته میشود.
من با سندرم ایمپوستر (احساس کلاهبردار بودن) روبرو شدهام. هر سازمانی که در آن کار کردهام، مجموعهای جدید از چالشها را به عنوان یک مدیر محصول پیش روی من قرار داده است. من در مهندسی مجدد عملکردهای فناوری غیرمهندسی در برخی از سازمانها، اطمینان از تحویل محصول با کیفیت بالا برای حفاظت از درآمد محصولات، گسترش محصول به حوزههای جدیدتر، سادهسازی فرآیندهای دانش سازمان و غیره نقش اساسی داشتهام. همه اینها در کنار عملکرد روزمره منظم تعریف محصول سازمان، تعامل با مشتری، فروش بهتر و کار با تیم مهندسی برای تحویل به موقع محصول با کیفیت انجام شده است.
برخی از شما ممکن است تعجب کنید که چرا داستانهای کاربر یا مالکیت محصول برای مدیریت فرآیند چابک در اینجا ذکر نشده است؟ کتاب Mastering Software Product Management یکی دیگر از کتابهایی نیست که فرآیندها یا فعالیتهای مدیریت محصول را شرح دهد. ما خواهیم پرسید که چرا مدیران محصول کارها را به روشی که انجام میدهند، انجام میدهند. ما تمام عملکردهای مدیریت محصول را بررسی کرده و آنها را به همراه مدل پنج نیروی پورتر 2، یک چارچوب برای استراتژی سازمان برای چندین دهه، به هم پیوند دادهایم. بنابراین، رویکرد ما اطمینان از این است که عملکرد مدیریت محصول یک سازمان برای مزیت رقابتی پایدار واحدهای تجاری در نظر گرفته شده است.
در حالی که بسیاری از ادعاها را با تحقیقات یا مطالعات مرتبط انجام شده توسط کارشناسان صنعت، دانشگاهیان و افراد با تجربه تأیید خواهیم کرد، گاهی اوقات به داستانسرایی متوسل خواهیم شد زیرا درک داستانها آسانتر است و بهتر در حافظه خواننده میماند. علاوه بر این، در مواردی که داستانها یک جهت کلی به رویدادها و زمینه گذشته میدهند، ممکن است بر دادههای تحقیقاتی دقیق ترجیح داده شوند. ما فصلها را بر اساس ده فعالیت مهمی که سازمانهای مدیریت محصول انجام میدهند، در حالی که این فعالیتها را با پنج نیروی پورتر مرتبط میکنیم، تنظیم میکنیم.
کار پورتر با اقتصاد صنعتی مرتبط است و به عنوان یک چارچوب تحلیل صنعت در نظر گرفته میشود. با این حال، ما آن را انتخاب میکنیم زیرا مدیریت محصول یک دیدگاه از بیرون به درون نسبت به سازمان دارد. پنج نیرو یک راه عالی برای نشان دادن عوامل خارجی است که بر یک کسب و کار تأثیر میگذارند. یک مدیر محصول که این نیروها را درک میکند و میتواند به طور موثر آنها را مدیریت کند، کنترل بهتری بر محصولات خود دارد. در زیر طرح کلی فصلهای مورد بحث در کتاب Mastering Software Product Management آمده است:
فصل 1 کتاب Mastering Software Product Management. عمل مدیریت محصول: محصول نرمافزاری چیست؟ چگونه یک مدیر محصول میتواند شرایط بازار خارجی را ببیند و آنها را به سازمان بیاورد؟ ما متوجه شدیم که فعالیتهای مدیر محصول را میتوان در ده فرآیند گسترده طبقهبندی کرد. در مجموع، ما آنها را عمل مدیریت محصول مینامیم. مدیران محصول با همسو نگه داشتن این فرآیندها با چارچوب پنج نیروی مایکل پورتر، به مزیت رقابتی پایدار برای محصولات خود دست مییابند.
فصل 2 کتاب Mastering Software Product Management. استراتژی: سازمانها موجودیتهای دائمی هستند. آنها برای نسلها به وجود خود ادامه خواهند داد. در حالی که محصولات چرخه عمر محدودی دارند، تولد، رشد و مرگ نهایی وجود دارد. چنین سوءتفاهمهایی منجر به بحث در مورد استراتژی و پرداختن بیش از حد به جزئیات پیادهسازی یا تاکتیکی میشود. حداقل مدیران محصول باید درک کیفی از استراتژی سازمان داشته باشند و از نقاط قوت محصول برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار استفاده کنند.
فصل 3 کتاب Mastering Software Product Management. چشمانداز محصول: چشمانداز محصول ارزشمندترین بیانیهای است که یک سازمان مدیریت محصول مالک آن است، احتمالاً تنها وظیفهای از مدیر محصول که نمیتواند آن را تفویض کند. در حالی که از ورودی همه استقبال میشود، اگر شما یک مدیر محصول هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مالک چشمانداز هستید و آن را برای همه افراد داخل یا خارج سازمان توضیح میدهید. اجرای صحیح یک چشمانداز قانعکننده میتواند در بلندمدت منجر به یک محصول موفق شود.
فصل 4 کتاب Mastering Software Product Management. مشتری: اگر با کالاها سروکار دارید، با چالشهای یک خریدار همیشه چانهزن روبرو هستید. شما با کاربران و افراد تأثیرگذار محرکهای ارزش ایجاد میکنید تا آنها را از ذهنیت خرید به یک ذهنیت مشتری مبتنی بر موفقیت متقابل منتقل کنید.
برای یک مدیر محصول، هرگز یک مشتری وجود ندارد. چندین مشتری باید از یک محصول راضی باشند. برای یک مدیر محصول، مشتری یک مشاور مورد اعتماد است. ایده این است که ورودیها را برای ارزیابی در برابر ورودیهای سایر مشتریان در نظر بگیرید و برنامهای برای ارائه بهترین راه حل ارائه دهید که حداکثر ارزش را برای مجموعه کلی مشتریان فراهم کند.
فصل 5 کتاب Mastering Software Product Management. قیمتگذاری: قیمتگذاری در مورد ارائه بهترین تخفیف به خریدار نیست، بلکه در مورد ایجاد یک درک ارزشی و گرفتن سهم به حق خود از این درک است. هنگامی که مشتری را از ذهنیت خریدار به ذهنیت مشاور مورد اعتماد منتقل کردید، ادعای بخشی از ارزش افزوده به عنوان قیمت آسان است. فقط سه اصل برای قیمتگذاری وجود دارد: مشتری باید ارزش را درک کند، قیمتگذاری باید رقابتی باشد و نباید ضرر کنید. هنگامی که همه این عوامل مطابقت داشته باشند، در بلندمدت بهترین قیمت پایدار را به مشتری ارائه میدهید.
فصل 6 کتاب Mastering Software Product Management. تجربه کاربری: بسیاری از مدیران محصول بر یافتن بهترین رابط برای تعامل بهتر کاربر با محصول تمرکز میکنند. در حالی که برخی بر استفاده از ابزارهای طراحی، ابزارهای ماکآپ و تعاملات نمونه اولیه اصرار دارند، برخی دیگر اصرار دارند که این موارد باید به طراحان UX واگذار شود تا بهترین پیشنهادات ممکن را ارائه دهند. ما UX را به جنبههای عناصر عملکردی که بر تجربه کاربر تأثیر میگذارند، ابزارها و چارچوبها، اجزای رابط کاربری و تفکر طراحی برای دستیابی به تجربه کاربری بهتر میبریم.
فصل 7 کتاب Mastering Software Product Management. قراردادها: هیچ کسب و کاری به تنهایی فعالیت نمیکند. اگر در حال ارائه خدمات به مشتریان خود هستید، به خدمات پاییندستی نیز نیاز دارید که توسط فروشندگان شما ارائه شود. برای اجرای صحیح، به قراردادهای به خوبی تعریف شده و توافقنامههای سطح خدمات نیاز خواهید داشت. حتی روابط قراردادی نیز برای تعاملات مشتری شما ضروری است. تعاملات قانونی مختلفی بین افراد و مؤسسات وجود دارد که افراد ایجاد میکنند. دولت نمیتواند امکانات تعامل بین آنها را تعیین کند. دولت فقط دستورالعملهای کلی نحوه تعامل آنها را تعریف میکند، اما جزئیات را در قرارداد میگذارد تا توسط طرفهای درگیر روی آن کار شود. طرفین از قبل برای ایجاد یک رابطه قانونی مشارکت میکنند.
فصل 8 کتاب Mastering Software Product Management. مالکیتهای فکری: اکثر سازمانها نوآور هستند. آنها سعی میکنند کارها را متفاوت از رقبای خود انجام دهند. آنها چیزی در درون خود دارند که برای DNA آنها اساسی است و با دیگران در همان تجارت متفاوت است. چگونه میتوانند این نقاط قوت اصلی را شناسایی کرده و به طور سیستماتیک عناصر دارایی متمایز مانند حق چاپ، اختراعات، علائم تجاری و غیره ایجاد کنند؟ در بلندمدت، این امر از ورود بازیگران جدید به بازارهای آنها جلوگیری میکند.
فصل 9 کتاب Mastering Software Product Management. انطباق: انطباق به معنای پایبندی به قوانین، مقررات، محیطها یا قوانین است. ما تجربه کردهایم که مدیران محصول باید انطباق را از قبل، قبل از اینکه سایر بخشهای سازمان انرژی در آن سرمایهگذاری کنند، تجزیه و تحلیل کنند. در برخی از مشاغل، انطباق محرک اصلی است و عدم انطباق، سرمایهگذاری را منتفی میکند. بنابراین، نیاز اساسی شما برای حضور در بازار با توانایی شما در برآورده کردن الزامات انطباق تعیین میشود.
فصل 10 کتاب Mastering Software Product Management. فرآیند چابک: چارچوب فرآیند چابک جنبهای از فرآیند مدیریت محصول است. از این رو، هر مدیر محصول باید درک خوبی از آن ایجاد کند. گواهینامهها و آموزشهای موجود امروزه میتواند افراد را از این فرآیندها آگاه کند. همه چارچوبهای فرآیند چابک یکسان نیستند. برخی برای کارگران دانش فردی، برخی برای تیمهای یک پروژه و برخی برای گروههای مستقل مفید هستند. مدیران محصول بیش از یادگیری جزئیات دقیق فرآیند، باید منطق پشت چارچوبهای فرآیند را درک کنند. این اغلب یادگیری از اشتباهات قبلی، درک و بهبود مستمر برای انجام کار بهتر است.
فصل 11 کتاب Mastering Software Product Management. افراد: مدیران محصول مدیران ماتریسی توانمندی هستند که در کار کردن با ناشناختهها با سهولت مهارت دارند. از این رو، ارتباطات در سراسر سازمان جنبه مهمی است. بیشتر مبتنی بر KPI و اعداد، چند چارچوب فرآیند مانند RACI برای مدیران محصول مفید هستند. فردی که آماده پذیرش مالکیت یک وضعیت است میتواند وارد چنین نقشی شود. بیباکی و توانایی مقابله با تمام احتمالات، بلوکهای ساختاری اصلی در ذهنیت یک مدیر محصول هستند. “مسئولیت با من است” نگرشی است که مدیران محصول باید آن را ایجاد کنند.
فصل 12. سخن پایانی: خلاصهای از آنچه در کتاب Mastering Software Product Management بحث کردیم. همچنین، بحث کوتاهی در مورد چگونگی کمک ابزارهای هوش مصنوعی به عملکردهای مدیریت محصول.
سرفصلهای کتاب Mastering Software Product Management:
- Cover Page
- Title Page
- Copyright Page
- Dedication Page
- About the Author
- About the Technical Reviewers
- Acknowledgements
- Foreword
- Preface
- Errata
- Table of Contents
- 1. The Practice of Product Management
- 2. Strategy
- 3. Product Vision
- 4. Customer
- 5. Pricing
- 6. User Experience
- 7. Contracts
- 8. Intellectual Properties
- 9. Compliance
- 10. Agile Process
- 11. People
- 12. Epilogue
- Index
جهت دانلود کتاب Mastering Software Product Management میتوانید پس از پرداخت، دریافت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.