کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift نسخه هشتم با نام کامل Swift, Xcode, and Cocoa Basics یک منبع آموزشی مناسب برای افراد علاقهمند به برنامهنویسی در محیطهای Xcode و Swift میباشد. این کتاب در فصل به شرح آموزش برنامهنویسی برای سیستم عامل iOS 15 و همچنین شرح ویژگیها و قوانین این سیستم عامل قدرتمند میپردازد.
در ادامه مقدمهای از کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift را از زبان نویسنده شرح خواهیم داد.
مقدمهای بر کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift:
بخش اول. زبان
این قسمت از کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift زبان سوئیفت را از ابتدا آموزش میدهد. توضیحات دقیق و منظم است. در اینجا شما به اندازه کافی با سوئیفت آشنا خواهید شد تا با آن راحت باشید تا بتوانید به تجارت عملی برنامهنویسی واقعی ادامه دهید.
فصل 1 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، ساختار یک برنامه Swift را از نظر فیزیکی و مفهومی مورد بررسی قرار میدهد. شما نحوه سازماندهی فایلهای کد Swift را خواهید آموخت و با مهمترین مفاهیم زیر زبان زبان Swift شیگرا آشنا خواهید شد: متغیرها و توابع، محدودهها و فضاهای نام، انواع شیء و نمونههای آنها.
فصل 2 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، توابع Swift را بررسی میکند. ما با اصول اولیه نحوه اعلان و فراخوانی توابع شروع می کنیم. سپس در مورد پارامترها – نام پارامترهای خارجی، پارامترهای پیش فرض و پارامترهای متغیر بحث میکنیم. سپس عمیقاً وارد توابع Swift میشویم، با توضیح توابع داخل توابع، توابع به عنوان مقادیر درجه یک، توابع ناشناس، توابع به عنوان بسته شدن، توابع متغیر، و مراجع و انتخابکنندههای عملکرد.
فصل 3 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، با متغیرهای Swift – دامنه و طول عمر آنها، و نحوه اعلام و راهاندازی آنها، همراه با ویژگیهایی مانند متغیرهای محاسبه شده و ناظران تنظیمکننده شروع میشود. سپس برخی از انواع سوئیفت داخلی مهم، از جمله دودوییها، اعداد، رشتهها، محدودهها، تاپلها و گزینهها معرفی میشوند.
فصل 4 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، همه چیز درباره انواع شیء Swift – کلاسها، ساختارها و enums است. توضیح میدهد که این سه نوع شیء چگونه کار میکنند، و چگونه آنها را اعلام، نمونه سازی و استفاده میکنید. سپس به چند شکلی (Polymorphism) و چند ریختی، پروتکلها، توابع Generoc و پسوندها ادامه میدهد. این فصل با بحث در مورد انواع Umbrella Swift مانند Any و AnyObject و انواع مجموعه – Array ،Dictionary و Set (شامل مجموعه گزینهها) به پایان میرسد.
فصل 5 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، یک متفرقه است. ما با ساختارهای کنترل جریان سوئیفت برای انشعاب، حلقه زدن و پرش، از جمله مدیریت خطا، شروع میکنیم. سپس من کنترل دسترسی Swift (حریم خصوصی)، درون نگری (بازتاب) و نحوه ایجاد اپراتورهای خود را توضیح میدهم. در ادامه در مورد مدیریت حافظه Swift صحبت میکنم. این فصل با بررسی برخی از ویژگیهای زبان Swift که اخیراً اضافه شده است، پایان مییابد: پیادهسازی پروتکل سنتز شده، مسیرهای کلیدی، مواردی مانند توابع، اعضای پویا، بستهبندیهای ویژگی، درونیابی رشتههای سفارشی، ژنریک معکوس، سازندگان نتایج و نتیجه.
فصل 6 ویژگی اصلی جدید Swift 5.5 را شرح میدهد: پشتیبانی از کد چند رشتهای و ناهمزمان. اول، توضیحی در مورد چند رشتهای و همزمانی وجود دارد و ما شیوهای قدیمی برای بیان کد ناهمزمان (کنترلکنندههای تکمیل) را مرور میکنیم. سپس با نحو ناهمزمان جدید، همراه با وظایف، وظایف فرعی همزمان، دنبالههای ناهمزمان و یک نوع شیء اضافی سوئیفت – بازیگران مواجه میشویم. این فصل با غوطهور شدن عمیقتر در موضوعاتی مانند لغو وظیفه و بازگرداندن بازیگر به همراه پروتکل Sendable به پایان میرسد.
قسمت دوم. IDE
در حال حاضر، بدون شک شما مشتاق هستید که وارد شوید و شروع به نوشتن یک برنامه کنید. برای انجام این کار، به ابزار محکمی نیاز دارید که از آن استفاده میکنید. قلب و روح این ابزارها را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: Xcode.
در این بخش از کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift محیط توسعهی یکپارچه (IDE) اکس کد Xcode که در آن شما در حال برنامهنویسی iOS هستید را بررسی میکنیم. Xcode یک برنامه بزرگ است و نوشتن یک برنامه شامل هماهنگی بسیاری از قطعات است. این بخش از کتاب به شما کمک میکند تا با Xcode راحت باشید. در طول مسیر، ما یک برنامه کاربردی ساده از طریق برخی آموزشهای عملی ایجاد خواهیم کرد.
فصل 7 به بررسی Xcode میپردازد و معماری پروژه، مجموعه فایلهایی که یک برنامه از آنها ایجاد میشود را توضیح میدهد.
فصل هشتم در مورد Nib ها میباشد. Nib فایلی است که حاوی نقشهای از رابط کاربری شما است. درک Nibs – نحوه عملکرد آنها و نحوه ارتباط آنها با کد شما – برای استفاده شما از Xcode و توسعه تقریباً هر برنامه Cocoa بسیار مهم است.
فصل 9 برای بحث در مورد اسناد Xcode و سایر منابع اطلاعات در API مکث میکند.
فصل 10 ویرایش کد، آزمایش و اشکالزدایی کد، و مراحل مختلفی را که در مسیر ارسال برنامه خود به App Store انجام خواهید داد، توضیح میدهد. احتمالاً در ابتدا میخواهید این فصل را به سرعت مرور کنید و بعداً هنگام توسعه و ارسال یک برنامه واقعی، به عنوان یک مرجع دقیق به آن بازگردید.
قسمت سوم Cocoa
چارچوبهای Cocoa Touch قابلیتهای عمومی مورد نیاز هر برنامه iOS را فراهم میکنند. دکمهها را میتوان ضربه زد، متن را میتوان خواند، صفحههای رابط میتوانند یکدیگر را جایگزین کنند، زیرا Cocoa این کار را میکند. برای استفاده از چارچوب، باید یاد بگیرید که اجازه دهید این چارچوب از منابع دستگاه شما استفاده کند.
شما باید کد خود را در مکان مناسب قرار دهید تا در زمان مناسب فراخوانی شود. شما باید تعهدات خاصی را که Cocoa از شما انتظار دارد انجام دهید. شما با بودن در خدمت مطیع Cocoa، به Cocoa مسلط میشوید. در این بخش از کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، این چیزی است که شما یاد مییرید انجام دهید.
فصل 11 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، نحوه سازماندهی و ساختار Cocoa را از طریق ویژگیهای زبان Objective-C مانند زیر طبقهبندی، دستهها و پروتکلها توضیح میدهد. سپس برخی از انواع مهم شیء Cocoa داخلی معرفی میشوند. این فصل با توصیف کدگذاری مقدار کلید Cocoa و نگاهی به نحوه سازماندهی کلاس اصلی NSObject به پایان میرسد.
فصل 12 مدل فعالیتهای Cocoa را همراه با الگوهای اصلی طراحی و ویژگیهای مربوط به رویداد-اعلانات، تفویض اختیار، منابع داده، اقدام به هدف، زنجیره پاسخگو و مشاهده ارزشهای کلیدی ارائه میدهد. این فصل با چند کلمه عاقلانه در مورد مدیریت رگبار حوادثی که Cocoa به سمت شما خواهد پرتاب میکند و اینکه چگونه میتوانید لحظهای از این رگبار با اجرای تاخیری فرار کنید، به پایان میرسد.
فصل 13 درباره مدیریت حافظه Cocoa است. من نحوه عملکرد مدیریت حافظه انواع مرجع را توضیح خواهم داد. سپس برخی از موقعیتهای ویژه مدیریت حافظه شرح داده میشود: استخرهای خودکار، چرخههای حفظ، اعلانها و زمانسنجها، بارگذاری Nib، و CFTypeRefs. این فصل با بحث در مورد مدیریت حافظه دارایی Cocoa و مشاوره در مورد نحوه اشکالزدایی در مسائل مربوط به مدیریت حافظه به پایان میرسد.
فصل 14 کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift، این سؤال را مورد بحث قرار میدهد که چگونه اشیاء شما در محدوده دنیای مبتنی بر Cocoa، یکدیگر را میبینند و با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. با نگاهی به دو روش نسبتاً جدید برای مدیریت ارتباطات شیء، چارچوب Combine و SwiftUI به پایان میرسد.
در نهایت، پیوست را برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه تعامل و همکاری Objective-C و Swift فراموش نکنید.
همچنین شما میتوانید برای آشنایی با سیستم عامل macOS Catalina از کتاب macOS Catalina for Dummies نیز استفاده نمائید.
سرفصلهای کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift:
- Part I. Language
- Chapter 1. The Architecture of Swift
- Chapter 2. Functions
- Chapter 3. Variables and Simple Types
- Chapter 4. Object Types
- Chapter 5. Flow Control and More
- Chapter 6. Structured Concurrency
- Part II. IDE
- Chapter 7. Anatomy of an Xcode Project
- Chapter 8. Nib Files
- Chapter 9. Documentation
- Chapter 10. Life Cycle of a Project
- Part III. Cocoa
- Chapter 11. Cocoa Classes
- Chapter 12. Cocoa Events
- Chapter 13. Memory Management
- Chapter 14. Communication Between Objects
- Appendix. C, Objective-C, and Swift
فایل کتاب iOS 15 Programming Fundamentals with Swift را میتوانید پس از پرداخت، دریافت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.