کتاب Communication Patterns: A Guide for Developers and Architects (الگوهای ارتباطی: راهنمای توسعهدهندگان و معماران) یک راهنمای جامع و کامل برای آموزش الگوهای ارتباطی در پروژههای مختلف است که در 4 قسمت آن را شرح میدهد.
در ادامه مقدمهای از کتاب Communication Patterns را از زبان نویسنده شرح خواهیم داد.
مقدمهای بر کتاب Communication Patterns:
ارتباطات تقریباً زیربنای هر کاری است که انجام میدهید، از حالت چهرهتان که نشاندهنده عدم تأیید یا لذت است، ایمیل شما در مورد آخرین بهروزرسانی پروژه، تا آنچه در یک جلسه یا ارائه میگویید. اما ارتباط چیست و چگونه میتوان آن را موفق کرد؟
فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد ارتباط را به عنوان «فعالیت یا فرآیند بیان ایدهها و احساسات یا دادن اطلاعات به مردم» تعریف میکند. این بسیاری از جنبههای مهم ارتباط را در بر میگیرد، اما نشان نمیدهد که چه چیزی باعث موفقیت آن میشود. همان فرهنگ لغت ارتباط را اینگونه تعریف میکند: «به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات، اخبار، ایدهها، احساسات و غیره». این تعریف جزئیات بیشتری را ارائه میدهد، اما ما هنوز باید بیشتر پیش برویم تا بفهمیم چگونه ارتباط را موفق کنیم.
بیشتر بخوانید: کتاب Enterprise Project Management
فرهنگ لغت Merriam-Webster اضافه میکند که ارتباط “از طریق یک سیستم مشترک از نمادها، نشانهها یا رفتار” است که ایده مشترک بودن و نحوه انتقال ایدهها یا اطلاعات را معرفی میکند.
این چیزی است که ما تا کنون داریم:
- عقاید و احساسات را بیان میکند
- به مردم اطلاعات میدهد
- اطلاعات، اخبار و غیره را به اشتراک میگذارد یا مبادله میکند
- از یک سیستم مشترک از نمادها، نشانهها یا رفتار استفاده میکند
این ایده خوبی از ارتباط چیست، اما چه چیزی باعث موفقیت ارتباط میشود؟
میشل توماس، زبان شناس چند زبانه، این را به سادگی بیان میکند که هدف از ارتباطات این است که «توپ را از روی تور عبور دهیم». هیچ یک از تعاریفی که تاکنون دیده ایم این عنصر مهم درک را پوشش نمیدهد.
بگذار یک چاقو بزنم، سپس:
ارتباط موفق هنر و علم به اشتراکگذاری یا تبادل ایدهها و اطلاعات با استفاده از مجموعه ای مشترک از نمادها، نشانهها یا رفتارها است که منجر به درک مشترک میشود.
هزینه ارتباط نادرست بالاست، چه اتلاف وقت انباشته باشد و چه هزینه درست کردن کارها. پس چرا بر موفقیتآمیز کردن ارتباطات یا حداقل بهبود آن تاکید بیشتری نمیشود؟ تمرکز کتاب Communication Patterns همین است.
توسعه نرم افزار و معماری دارای الگوها و ضدالگوهایی هستند که میتوان آنها را در نوشتن کد و سیستمهای معماری به کار برد (یا تشخیص داد). الگو یک راه حل قابل استفاده مجدد است که نشان داده شده است زمانی که برای حل یک مشکل استفاده میشود موثر است. بزرگترین مزیت این است که شخص دیگری کار سختی را برای شما انجام داده است و شما فقط باید راه حل را برای موقعیت و مشکل خاص خود اعمال کنید.
ضد الگوها دقیقاً مخالف الگوها نیستند. آنها راه حلهایی هستند که به نظر میرسد یک مشکل را حل میکنند، اما پیامدهایی دارند که بیشتر از مزایای بالقوه است. یادگیری در مورد ضد الگوها به این معنی است که میتوانید آنها را در طرحها یا سیستمهای موجود تشخیص دهید یا موقعیتهایی را که ممکن است رخ دهند شناسایی کنید تا بتوانید از آنها اجتناب کنید یا آنها را کاهش دهید.
کتاب Communication Patterns مفهوم الگوها و ضدالگوها را در ارتباط به کار میبرد.
مردم اغلب از مقاله برایان فوت و جوزف یودر در سال 1997 با عنوان “توپ بزرگ گل” (و به دلایل خوب) نقل میکنند: “اگر فکر میکنید معماری خوب گران است، معماری بد را امتحان کنید.” این بدان معناست که ایجاد معماری خوب نیاز به سرمایهگذاری دارد، اما عدم سرمایهگذاری منجر به معماری بدی میشود که در دراز مدت هزینه بیشتری دارد. در مورد ارتباط هم باید گفت: اگر فکر میکنید ارتباط خوب گران است، ارتباط بد را امتحان کنید. سرمایهگذاری در ارتباطات خوب (موفق) کمتر از تحمل هزینههای ارتباط بد (ناموفق) است.
بیشتر بخوانید: کتاب Managing Information Technology Projects
چرا کتاب Communication Patterns را نوشتم؟
در طول زندگی حرفهای خود در توسعه نرمافزار و معماری نرمافزار، اغلب دریافتهام که اصول و تکنیکهایی که بهطور طبیعی به کار میبرم به طور طبیعی برای دیگران نمیآیند. در برخی موارد، دانشی را که از جایی دیگر آموختهام، در حوزه فناوری به کار بردهام، و در برخی دیگر، رویکرد من برای انجام آن روش درست به نظر میرسد.
متوجه شدم که الگوها و ضدالگوهای زیادی را در جعبه ابزار خود ساختهام، و همه آنگونه نبودند که بتوان در کد یا معماری اعمال کرد. برخی از آنها برای مهارتهایی که بسیاری به عنوان مهارتهای نرم توصیف میکنند، مانند ایجاد نمودارها و مستندات قابل استفاده بودند. حتی برخی که برای استفاده در کد یا معماری طراحی شده بودند، من خارج از کاربرد مورد نظر آنها را اعمال میکردم.
معلوم شد که این الگوهای نرم و ضدالگوها همه را میتوان به عنوان الگوهای ارتباطی طبقهبندی کرد و با توجه به اینکه کیت ابزار من به طور گسترده در دسترس دیگران نیست، تصمیم گرفتم آن را در دسترس قرار دهم. نتیجه کتاب Communication Patterns و دورههای آموزشی است که از طریق O’Reilly و به صورت خصوصی (به همراه سایر دورههای معماری و مشاوره) ارائه میکنم.
هدف من از نوشتن کتاب Communication Patterns بهبود ارتباطات تیمها و سازمانها در بخش فناوری است تا افراد بتوانند بهره وری و شادی عمومی خود را افزایش دهند و سازمانها شاهد بهبود در بازگشت سرمایه (ROI) و حتی نتیجه نهایی خود باشند.
سرمایهگذاری روی مهارتهای نرم، مهارتهای فنی شما را افزایش میدهد و شما را به یک ستاره فنی برجسته تبدیل میکند.
چه کسی باید کتاب Communication Patterns را بخواند؟
این کتاب برای توسعهدهندگان، مهندسان و همه انواع معماران (راه حل، نرم افزار، داده، سازمانی و غیره) در هر مقطعی از حرفه خود در نظر گرفته شده است. از آنجایی که مهارتهایی که این کتاب ارائه میکند بهطور رسمی یا سنتی آموزش داده نمیشوند، حتی با تجربهترین فنآوران نیز میتوانند از آن بهره ببرند.
به کار بردن الگوهای کتاب Communication Patterns در ارتباطات خود، شما را به عنوان فردی متمایز میکند که نه تنها مهارتهای فنی، بلکه مهارتهای نرمی برای انجام کارها و درک شدن توسط مخاطبان فنی و غیر فنی را دارد. برای کسانی که میخواهند از توسعه به معماری یا به سمت یک نقش ارشد یا مدیر فناوری حرکت کنند، بهبود ارتباطات شما حداقل برخی از موانع بین شما و نقشی را که میخواهید برطرف میکند.
اگرچه اصولاً برای توسعه دهندگان و معماران طراحی شده است، الگوهای کتاب Communication Patterns میتواند توسط هر کسی در صنایع نرم افزاری و فناوری (و سایر صنایع) اعمال شود و مزایایی را برای آنها فراهم کند. ارتباط هر الگو و ضد الگو به نقش شما بستگی دارد.
به عنوان مثال، قسمت 1 برای تحلیلگران کسب و کار (BAs) مفید خواهد بود و قسمت 4 برای هر کسی که در یک محیط دورافتاده یا ترکیبی یا با مشتریان در منطقه زمانی دیگر کار میکند مفید خواهد بود. مدیران و رهبران از بخشهای 2، 3 و 4 بسیار بهرهمند خواهند شد، با مزیت اضافهای که میتوانند تکنیکها و اصول را در گزارشها و تیمهای خود منتشر کنند.
بسیاری از الگوها و اصول موجود در کتاب Communication Patterns از حوزههایی بسیار متفاوت از نرمافزار میآیند، و من تعجب نمیکنم اگر بتوان آنها را در حوزههای بیشتری به کار برد.
چگونه کتاب Communication Patterns را بخوانیم؟
این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است که هر بخش یک جنبه اصلی از ارتباطات در حوزه نرم افزار و فناوری را پوشش میدهد. شما آزاد هستید که از هر جایی که فکر میکنید بیشترین سود را برای شما دارد یا با هر چیزی که بیشتر علاقه شما را برانگیخته است شروع کنید. در غیر این صورت قسمت اول محل شروع است.
قسمت اول الگوها و ضدالگوها را برای نمودارها و سایر تصاویر را پوشش میدهد. فصل 1 پایههایی را میگذارد که سایر فصلهای قسمت اول بر آن بنا میشوند. قبل از اینکه شروع به اضافه کردن الگوهای دیگر از قسمت اول به کیت ابزار خود کنید، مطمئن شوید که الگوهای فصل 1 را درک کردهاید و در حال استفاده از آنها هستید.
بخش دوم شامل الگوها و تکنیکهایی برای ارتباط نوشتاری، کلامی (گفتاری) و غیرکلامی است که میتوانید آنها را برای تعاملات از راه دور و حضوری اعمال کنید. بخش سوم شامل اصول، شیوهها و الگوهایی برای بهبود مدیریت و اشتراک دانش، از جمله مستندسازی است. بخش 4 استراتژیها و الگوهای زیادی را برای شما ارائه میدهد تا هنگام برقراری ارتباط با افراد در مناطق زمانی دیگر و با ساعات کاری متفاوت، به ویژه در محیطهای ترکیبی و دور از دسترس، از آنها استفاده کنید.
سرفصلهای کتاب Communication Patterns:
- Preface
- I. Visual Communication
- 1. Communication Essentials
- 2. Clarify the Clutter
- 3. Accessibility
- 4. Narrative
- 5. Notation
- 6. Composition
- II. Multimodal Communication
- 7. Written Communication
- 8. Verbal and Nonverbal Communication
- 9. The Rhetoric Triangle
- III. Communicating Knowledge
- 10. Knowledge Management Principles
- 11. Knowledge and People
- 12. Effective Practices
- IV. Communicating Remotely
- 13. Remote Time
- 14. Remote Principles
- 15. Remote Channels
- Epilogue
- A. ADR Templates
- Index
- About the Author
جهت دانلود کتاب Communication Patterns میتوانید پس از پرداخت، دریافت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.