کتاب Unity Cookbook: Over 160 recipes to craft your own masterpiece in Unity 2023, 4th Edition (کتاب راهنمای یونیتی: بیش از 160 دستورالعمل برای ساختن شاهکار خود در Unity 2023، نسخه چهارم) از جدیدترین منابع آموزش موتور بازیسازی یونیتی است که در 19 فصل از مقدمات تا نکات مهم و جزئیات بازیسازی در این ابزار محبوب را بیان میکند.
در ادامه مقدمهای از کتاب The Future of Sales را از زبان نویسنده شرح خواهیم داد.
مقدمهای بر کتاب Unity Cookbook:
توسعه بازی یک کار گسترده و پیچیده است. این یک زمینه بین رشتهای است که موضوعات متنوعی مانند هوش مصنوعی، انیمیشن شخصیتها، نقاشی دیجیتال و ویرایش صدا را پوشش میدهد. همه این حوزههای دانش میتوانند بهعنوان تولید صدها (یا هزاران! ) داراییهای چندرسانهای و دادهای محقق شوند.
یک برنامه نرمافزاری ویژه – موتور بازی – برای ادغام همه این داراییها در یک محصول واحد مورد نیاز است. موتورهای بازی نرمافزارهای تخصصی هستند که قبلاً به یک دامنه باطنی تعلق داشتند. آنها گران، غیر قابل انعطاف و استفاده از آنها بسیار پیچیده بودند. آنها فقط برای استودیوهای بزرگ یا برنامهنویسان هاردکور بودند. سپس، یونیتی آمد.
یونیتی نشان دهنده دموکراتیک کردن واقعی توسعه بازی است. این یک موتور و محیط ویرایش چند رسانهای است که کاربر پسند و همه کاره است. این نسخه رایگان و حرفهای دارد. مورد دوم شامل ویژگیهای حتی بیشتر است. یونیتی برای پلتفرمهای زیادی از جمله موارد زیر استقرار را ارائه میدهد:
- موبایل: اندروید، iOS و ویندوز فون
- وب: WebGL (و WebXR)
- دسکتاپ: پلتفرمهای PC، Mac و Linux
- کنسول: Nintendo Switch، PS۵/۴/۳، Xbox SeriesX/One/۳۶۰، PlayStation Mobile، PlayStation Vita و Wii U
- واقعیت مجازی (VR)/واقعیت افزوده (AR): Oculus Quest/۲/۳/Pro and Rift، Samsung Gear VR، HTC Vive Focus، Google Daydream، Microsoft Hololens و Apple Vision Pro
امروزه یونیتی توسط یک جامعه متنوع از توسعهدهندگان در سراسر جهان استفاده میشود. برخی از آنها دانشجو و سرگرمی هستند، اما بسیاری از آنها سازمانهای تجاری هستند، از توسعهدهندگان گاراژ گرفته تا استودیوهای بینالمللی، که از Unity برای ساخت تعداد زیادی بازی استفاده میکنند – ممکن است قبلاً برخی از آنها را روی یک پلتفرم بازی کرده باشید.
کتاب Unity Cookbook بیش از ۱۵۰ دستور العمل توسعه بازی Unity را ارائه میدهد. برخی از دستور العملها تکنیکهای برنامه Unity را برای ویژگیهای چند رسانهای، از جمله کار با انیمیشنها و استفاده از سیستمهای بسته از پیش نصب شده، نشان میدهند.
دستور العملهای دیگر اجزای بازی را با اسکریپتهای C# توسعه میدهند، از کار با ساختارهای داده و دستکاری فایل داده تا الگوریتمهای هوش مصنوعی برای شخصیتهای کنترل شده توسط کامپیوتر.
اگر میخواهید بازیهای باکیفیت را به روشی منظم و ساده توسعه دهید، و میخواهید یاد بگیرید چگونه اجزای بازی مفیدی ایجاد کنید و مشکلات رایج را حل کنید، هم Unity و هم این کتاب برای شما مناسب است.
بیشتر بخوانید: کتاب Blueprints Visual Scripting for Unreal Engine 5
کتاب Unity Cookbook برای چه کسی است؟
این کتاب برای کسانی است که میخواهند طیف گستردهای از ویژگیهای اسکریپتنویسی و چند رسانهای Unity را کشف کنند و راه حلهای آماده برای بسیاری از ویژگیهای بازی را بیابند.
برنامهنویسان میتوانند ویژگیهای چند رسانهای را بررسی کنند و توسعهدهندگان چند رسانهای میتوانند دست خود را در اسکریپتنویسی امتحان کنند.
از کاربران متوسط تا پیشرفته، از هنرمندان تا کدنویسان، کتاب Unity Cookbook برای شما و همه اعضای تیم شما است! برای همه کسانی که اصول اولیه استفاده از Unity و کمی دانش برنامهنویسی در سی شارپ را دارند در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: کتاب Unity Development Cookbook
آنچه کتاب Unity Cookbook پوشش میدهد:
فصل ۱، نمایش دادهها با عناصر UI اصلی، با دستور العملهای رابط کاربری (UI) پر شده است تا به شما کمک کند تا از طریق کیفیت عناصر بصری نمایش متن و داده، ارزش سرگرمی و لذت بازیهای خود را افزایش دهید. طیف وسیعی از تکنیکهای رابط کاربری برای نمایش متن و تصاویر را یاد خواهید گرفت.
فصل ۲، پاسخگویی به رویدادهای کاربر برای رابطهای کاربری تعاملی، به شما در مورد بهروزرسانی نمایشگرها، و شناسایی و پاسخ به اقدامات ورودی کاربر، مانند جابجایی ماوس، آموزش میدهد.
دستور العملهایی برای پانلها در لایههای بصری، دکمههای رادیویی و گروههای جابهجایی، ورود متن تعاملی، رادارهای جهتدار، تایمرهای شمارش معکوس، و نشانگرهای سفارشی ماوس وجود دارد.
فصل ۳، موجودی و رابطهای کاربری پیشرفته، به بازیهای زیادی مربوط میشود که شامل جمعآوری آیتمهایی مانند کلید برای باز کردن درها و مهمات برای سلاحها یا انتخاب از میان مجموعهای از موارد، مانند مجموعهای از طلسمها برای ریختن، میشود.
دستور العملهای این فصل از کتاب Unity Cookbook، طیف وسیعی از راه حلهای متنی و گرافیکی را برای نمایش وضعیت موجودی به بازیکن ارائه میدهند، از جمله اینکه آیا آنها کالایی را حمل میکنند یا نه و حداکثر تعداد مواردی که میتوانند جمعآوری کنند.
فصل ۴، پخش و دستکاری صداها، راههایی را برای استفاده از جلوههای صوتی و موسیقی متن برای جذابتر کردن بازیتان پیشنهاد میکند.
این فصل از کتاب Unity Cookbook، نحوه دستکاری صدا را در زمان اجرا با استفاده از اسکریپتها، Reverb Zones و Audio Mixer نشان میدهد. همچنین شامل دستور العملهایی برای تجسم گرافیکی در زمان واقعی صداهای پخش و دستور العملی برای ایجاد یک مدیر حلقه ساده ۱۴۰ bpm است.
فصل ۵، بافتها، مواد واشیاء سه بعدی، حاوی دستور العملهایی است که به شما درک بهتری از نحوه ایجاد، وارد کردن و اصلاحاشیاء سه بعدی در صحنهها میدهد.
دستور العملهای این فصل از کتاب Unity Cookbook، شامل کنترل ظاهراشیا با تغییر بافت و شفافیت آنها و همچنین ایجاد GameObject با ایجاد و دستکاری موارد اولیه هندسی مانند مکعبها و کرهها است.
فصل ۶ کتاب Unity Cookbook، ایجاد محیطهای سهبعدی با زمینها، حاوی دستور العملهایی است که به شما درک بهتری از نحوه ایجاد و اصلاح جغرافیای مقیاس بزرگ صحنه با استفاده از ابزارهای زمین Unity میدهد.
شما یاد خواهید گرفت که چگونه زمینها را بافت و ارتفاع رنگ کنید، سوراخها، درختان و پوشش گیاهی را اضافه کنید و همچنین شروع به کشف ویژگیهای قدرتمند، پویا و واقعی آب در پروژههای HDRP (High Definition Render Pipeline) خواهید کرد.
فصل ۷، ایجاد هندسه سه بعدی با ProBuilder، حاوی دستور العملهایی است که به شما درک بهتری از نحوه ایجاد و اصلاحاشیاء سه بعدی در ویرایشگر Unity با استفاده از جعبه ابزار قدرتمند ProBuilder میدهد.
علاوه بر اصول اولیه کار با مشهای هندسی، شما یاد خواهید گرفت که اجسام را اکسترود، بافت و رنگ رأس کنید و مهارتهایی را به دستآورید تا به سرعت از زمینها واشیا برای سطوح پیچیده بازی نمونهسازی کنید.
فصل ۸، انیمیشن دو بعدی و فیزیک، برخی از انیمیشنهای دو بعدی و ویژگیهای فیزیک قدرتمند Unity را معرفی میکند. در این فصل از کتاب Unity Cookbook، دستور العملهایی را ارائه میکنیم تا به شما در درک روابط بین عناصر مختلف انیمیشن در Unity، کاوش در حرکت قسمتهای مختلف بدن و استفاده از فایلهای تصویری sprite-sheet که حاوی دنبالههایی از تصاویر فریم اسپرایت هستند، کمک کنیم.
در این فصل، مفاهیم اصلی Unity Animation از جمله ماشینهای حالت انیمیشن، Transitions، و رویدادهای Trigger و همچنین برش از طریق Sprite Mask ارائه شدهاند. علاوه بر این، این فصل از کتاب Unity Cookbook استفاده از Tiles و Tilemaps را برای بازیهای دو بعدی معرفی میکند.
فصل ۹، شخصیت متحرک، بر انیمیشن شخصیتها تمرکز دارد و نحوه استفاده از سیستم انیمیشن Mecanim Unity را نشان میدهد. طیف وسیعی از موضوعات را پوشش میدهد، از تنظیمات اولیه کاراکتر تا کنترل انیمیشنهای شخصیت با سیستمهای ورودی قدیمی و جدید.
فصل ۱۰، ذخیره و بارگیری داده، به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه بازیهای در حال اجرا بر روی دستگاهها میتوانند از دادههای مبتنی بر فایل دائمی و همچنین ارتباط با سایر برنامههای کاربردی شبکه بهره ببرند.
در این فصل از کتاب Unity Cookbook، مجموعهای از دستور العملها ارائه میشوند که نحوه ذخیره و بارگذاری دادهها را در بین صحنهها، نحوه خواندن دادهها از فایلهای متنی، نحوه راهاندازی یک تابلوی آنلاین مبتنی بر پایگاه داده، و نحوه نوشتن بازیهای Unity که میتوانند ارتباط برقرار کنند، نشان میدهند. با چنین سیستمهای آنلاین
فصل ۱۱، کنترل و انتخاب موقعیتها، مجموعهای از دستور العملها را برایاشیاء و شخصیتهای کنترل شده توسط کاربر و کامپیوتر دو بعدی و سه بعدی ارائه میکند که میتواند منجر به بازیهایی با تجربه کاربری غنیتر و هیجان انگیزتر شود.
نمونههایی از این دستور العملها عبارتند از نقاط تخمریزی، ایستهای بازرسی، و رویکردهای مبتنی بر فیزیک، مانند اعمال نیرو هنگام کلیک کردن بر رویاشیاء و شلیک پرتابهها به داخل صحنه.
فصل ۱۲ کتاب Unity Cookbook، مشها و عوامل ناوبری، راههایی را بررسی میکند که NavMeshes و NavMesh یونیتی برای اتوماسیون حرکتاشیا و کاراکترها و مسیریابی در بازیهای شما ارائه میدهند.
به عنوان مثال، دستور العملها شامل روشهایی است کهاشیا را به دنبال دنبالههای از پیش تعریف شدهای از نقاط بین راهی قرار میدهند، یا با کلیکهای ماوس برای کنترل نقطه و کلیک کنترل میشوند.
فصل ۱۳، دوربینها، نورپردازی و جلوههای بصری، دستورالعملهایی را ارائه میکند که تکنیکهای کنترل و بهبود دوربینهای بازی شما را پوشش میدهد.
راهحلهایی برای کار با دوربینهای تکی و چندگانه ارائه میکند، نحوه اعمال افکتهای پس از پردازش، مانند عکسها و ویدیوهای خاکستری دانهدار را نشان میدهد.
این فصل از کتاب Unity Cookbook همچنین راههایی را برای کار با اجزای قدرتمند Cinemachine یونیتی معرفی میکند. دستور العملهای دیگر در این فصل به معرفی جلوههای بصری از جمله مواد انتشار دهنده و بافتهای \”کوکی\”، شبیهسازیاشیاء سایه انداختن بین منبع نور و سطوحی که نورها به آن میتابدند، میدهد.
فصل ۱۴، Shader Graphs و Video Player، دو جزء بصری قدرتمند را در Unity پوشش میدهد: Shader Graphs و Video Player. هر دو اضافه کردن تصاویر چشمگیر به بازیهای خود را با برنامهنویسی کم یا بدون برنامه آسان میکنند.
این شامل دستور العملهایی در مورد نحوه شبیهسازی پخش دوربین مدار بسته و دانلود و پخش یک ویدیوی آنلاین و همچنین مقدمهای برای استفاده از Shader Graphs در پروژهها میباشد. چندین دستور العمل برای هر یک از این ویژگیها در این فصل از کتاب Unity Cookbook، ارائه شده است.
فصل ۱۵، سیستمهای ذرات و سایر جلوههای بصری، یک رویکرد عملی برای استفاده و استفاده مجدد از بسته سیستمهای ذرات Unity و همچنین ایجاد سیستم ذرات خود را از ابتدا ارائه میدهد.
فصل ۱۶، بازیها و برنامههای موبایل، یک نمای کلی و معرفی پروژههای موبایل در Unity ارائه میکند. از آنجایی که پروژههای AR/VR/XR برنامههای تلفن همراه هستند، این فصل از کتاب Unity Cookbook، به عنوان پایهای برای آن فصلها نیز عمل میکند (فصل ۱۷ و ۱۸).
فصل ۱۷، واقعیت افزوده (AR)، یک نمای کلی و معرفی پروژههای AR در Unity ارائه میدهد. دستور العملها شما را از طریق کاوش در نمونههای Unity AR و سپس ایجاد و پیکربندی پروژههای AR خود راهنمایی میکنند.
فصل ۱۸ کتاب Unity Cookbook، واقعیت مجازی و توسعه یافته (VR/XR)، یک نمای کلی و معرفی پروژههای VR در Unity ارائه میدهد. دستور العملها شامل ایجاد و پیکربندی پروژهها برای VR، افزودن محتوا، و ساخت برنامهها و استقرار آنها بر روی دستگاهها یا انتشار آنها به عنوان WebXR از طریق وب است.
فصل ۱۹، موضوعات پیشرفته: Gizmos، تست خودکار، و موارد دیگر، طیف وسیعی از موضوعات پیشرفته را بررسی میکند، از جمله ایجاد ابزارهای خود برای بهبود کار در زمان طراحی در صحنه از طریق راهنماهای شبکه بصری با snapping.
تست خودکار کد و زمان اجرا نیز معرفی شده است، علاوه بر رویکردهای مختلف برای ذخیره و بارگذاری دادههای بازی، و دستور نهایی بسته جدید Python for Unity را معرفی میکند که امکان اسکریپتنویسی در زبان برنامهنویسی محبوب پایتون را فراهم میکند.
سرفصلهای کتاب Unity Cookbook:
- Copyright Foreword
- Contributors
- Preface
- Table of Contents
- Chapter 1: Displaying Data with CoreUI Elements
- Chapter 2: Responding to User Events for Interactive UIs
- Chapter 3: Inventory and Advanced UIs
- Chapter 4: Playing and Manipulating Sounds
- Chapter 5: Textures, Materials, and 3D Objects
- Chapter 6: Creating 3D Environments with Terrains
- Chapter 7: Creating 3D Geometry with ProBuilder
- Chapter 8: 2D Animation and Physics
- Chapter 9: Animated Characters
- Chapter 10: Saving and Loading Data
- Chapter 11: Controlling and Choosing Positions
- Chapter 12: Navigation Meshes and Agents
- Chapter 13: Cameras, Lighting, and Visual Effects
- Chapter 14: Shader Graphs and Video Players
- Chapter 15: Particle Systems and Other Visual Effects
- Chapter 16: Mobile Games and Applications
- Chapter 17: Augmented Reality (AR)
- Chapter 18: Virtual and Extended Reality (VR/XR)
- Chapter 19: Advanced Topics – Gizmos, Automated Testing, and More
- Other Books You May Enjoy
- Index
جهت دانلود کتاب Unity Cookbook میتوانید پس از پرداخت، دریافت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.