کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4: A fun introduction to programming in GDScript 2.0 and game development using the Godot engine (آموزش GDScript با توسعه یک بازی با Godot 4: مقدمهای سرگرمکننده برای برنامهنویسی در GDScript 2.0 و توسعه بازی با استفاده از موتور Godot) با استفاده از Godot به برنامهنویسی GDScript برای خلق بازیهای رایانهای به شکل ساده خواهد پرداخت.
در ادامه مقدمهای از کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4 را از زبان نویسنده شرح خواهیم داد.
مقدمهای بر کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4:
Godot، محبوبترین موتور بازیسازی رایگان و متنباز حال حاضر است. با ظهور Godot 4.0 و انتشار عناوین موفق زیادی که با گادوت ساخته شدهاند، مانند Dome Keeper، Brotato و Case of the Golden Idol، محبوبیت این موتور بیشتر هم شد. حالا بهترین زمان برای یادگیری استفاده از این ابزار فوقالعادهی توسعهی بازی است.
یادگیری برنامهنویسی و استفاده از یک موتور بازیسازی جدید میتواند دلهرهآور باشد. با این حال، این کتاب شما را گام به گام در تمام جنبههای ساخت بازی خودتان از صفر راهنمایی میکند، از اصول اولیهی نوشتن اولین اسکریپتهایمان با GDScript تا مباحث پیشرفتهتر.
ما یاد خواهیم گرفت که با GDScript، زبان اختصاصی موتور Godot که یادگیری آن آسان و در عین حال برای توسعهی بازی بسیار توانمند و پربازده است، برنامهنویسی کنیم. سپس، به تمام جزئیات رابط گرافیکی شهودی موتور و کشف تمام قابلیتهای رویکرد منعطف مبتنی بر گرهی آن برای توسعهی بازی خواهیم پرداخت.
کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4 برای چه کسانی است؟
این کتاب برای برنامهنویسان، طراحان بازی، توسعهدهندگان بازی و هنرمندان بازی که میخواهند ساخت بازی در Godot 4 را آغاز کنند، مناسب است. اگر تازهکار در برنامهنویسی یا توسعهی بازی هستید، به دنبال یک مسیر خلاقانهی جدید میگردید و میخواهید Godot 4 و GDScript 2.0 را امتحان کنید، این کتاب برای شماست. در حالی که هیچ دانش قبلی از برنامهنویسی یا گادوت نیاز نیست، این کتاب به تدریج با پیشرفت شما در فصول، مفاهیم پیچیدهتری را معرفی میکند.
کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4 چه چیزی را پوشش میدهد؟
فصل ۱، راهاندازی محیط، با راهاندازی تمام چیزهایی که برای ساخت بازی در Godot Engine نیاز داریم، شروع میشود و یک نمای کلی از موتور و نحوهی نوشتن اسکریپتها ارائه میدهد.
فصل ۲، آشنایی با متغیرها و جریان کنترل، مفاهیم اصلی متغیرها و نحوهی ذخیرهی دادهها در آنها را توضیح میدهد. از اینجا، ما کنترلفلوهای مختلفی را بررسی میکنیم که به ما در تصمیمگیری در حین اجرای بازی کمک میکنند.
فصل ۳، گروهبندی اطلاعات در آرایهها، حلقهها و دیکشنریها، دربارهی دو نوع دادهی جدید به نام آرایه و دیکشنری آموزش میدهد. اینها به ما کمک میکنند دادهها را به صورت ساختاریافتهتری گروه بندی کنیم. در ضمن، با دو نوع حلقهی مختلف که میتوانیم با آنها روی مجموعههای مختلف داده حلقه بزنیم، آشنا خواهیم شد.
فصل ۴ کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، ایجاد ساختار با متدها و کلاسها، به نوشتن قطعههای قابلاستفادهی کد با استفاده از متدها و چگونگی ساختاربندی متغیرها و متدها در کلاسها میپردازد.
فصل ۵ کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، چگونه و چرا کد خود را تمیز نگه دارید، مفاهیم زیادی را دربارهی نوشتن کد تمیز معرفی میکند که به ما در ساخت کد قابلاستفادهی مجدد و قابلدرک برای دیگران و همچنین خودمان کمک میکند.
فصل ۶، خلق دنیای خودتان در گادوت، پروژهی بازی خودمان را آغاز خواهد کرد. با تعریف نوع بازیای که میسازیم شروع میکنیم و به ساخت پایهی یک شخصیت بازیکن و محیطی که در آن حرکت خواهد کرد، پیش میرویم.
فصل ۷ کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، به حرکت درآوردن شخصیت، مرور دوبارهای بر ریاضیات برداری ارائه میدهد که برای حرکت دادن موجودات در فضای دوبعدی ضروری است. سپس، کد فیزیک را مینویسیم تا شخصیت لایهی ما را حرکت دهیم و اشکالزدایی بازی را در حین اجرا انجام دهیم.
فصل ۸، تقسیم و استفادهی مجدد از صحنهها، به ما نشان میدهد که چگونه میتوانیم به راحتی بازی خود را به صحنههای کوچکتر متعدد تقسیم کنیم که مدیریت و نگهداری آنها آسانتر است. همچنین، نحوهی سازماندهی تمام فایلهای صحنه و اسکریپت در پوشههای مرتب درون پروژه را آموزش میدهد.
فصل ۹، دوربینها، برخوردها و آیتمهای قابلجمعآوری، با ساختن یک دوربین روان که شخصیت بازیکن را بدون ایجاد حالت تهوع برای بازیکن واقعی دنبال میکند، آغاز میشود. پس از آن، به سراغ مدیریت برخورد با محیط و ایجاد آیتمهای قابلجمعآوری خواهیم رفت.
فصل ۱۰، ساخت منو، ایجاد دشمن و استفاده از بارگذاری خودکار، با آموزش سیستم منوی موتور گادوت، به دنبال آن ساخت دشمنانی که میتوانند در محیط حرکت کنند و پرتابههایی که بازیکن میتواند با آنها شلیک کند، بازی تکنفرهی ما را به اتمام میرساند. این فصل از کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، را با معرفی بارگذاری خودکار که با آن میتوانیم امتیاز بالا را ذخیره کنیم، خاتمه میدهیم.
فصل ۱۱، باهم بازی کردن با چندنفره، تجربهی تکنفرهی ما را به یک تجربهی چندنفره تبدیل میکند. با یک دورهی فشرده دربارهی شبکهی کامپیوتری شروع میکنیم. پس از آن، در مورد MultiplayerSpawner و MultiplayerSynchronizer برای امکان بازی با دیگران از طریق شبکه، آموزش خواهیم دید.
فصل ۱۲، خروجی گرفتن برای پلتفرمهای مختلف، نحوهی خروجی گرفتن از بازی برای پلتفرمهای مختلف مانند ویندوز، مکاواس، لینوکس و حتی وب را نشان میدهد. این فصل از کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، را با آپلود بازی خود در Itch.io، یک پلتفرم محبوب برای بازیهای مستقل، به پایان خواهیم رساند.
فصل ۱۳، ادامهی برنامهنویسی شیءگرا و موضوعات پیشرفته، موضوعات پیشرفتهی برنامهنویسی شیءگرا (OOP) مانند کلیدواژهی super، متغیرهای استاتیک، شمارشگرها، توابع لmbda، روشهای مختلف انتقال مقادیر به متدها و کلیدواژهی tool را معرفی میکند.
فصل ۱۴ کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4، الگوهای برنامهنویسی پیشرفته، پایهای برای الگوهای برنامهنویسی به ما میدهد و الگوهای Event Bus، Object Pool و State Machine را بررسی میکند تا بتوانیم از آنها در پروژهی بعدی خود استفاده کنیم.
فصل ۱۵، استفاده از سیستم فایل، سیستم فایل موتور Godot را معرفی میکند و به ما نشان میدهد که چگونه میتوانیم دادهها را در بازی خود ذخیره و بارگذاری کنیم.
فصل ۱۶، بعدش چه؟، ما را با برخی تکنیکها و منابع نهایی برای شروع پروژهی بعدی بازی رها میکند و همچنین جامعهی توسعهی بازی را معرفی میکند که میتوانیم بخشی از آن باشیم.
سرفصلهای کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4:
- Learning GDScript by Developing a Game with Godot 4
- Contributors
- About the author
- About the reviewers
- Preface
- Part 1: Learning How to Program
- Chapter 1: Setting Up the Environment
- Chapter 2: Getting Familiar with Variables and Control Flow
- Chapter 3: Grouping Information in Arrays, Loops, and Dictionaries
- Chapter 4: Bringing Structure with Methods and Classes
- Chapter 5: How and Why to Keep Your Code Clean
- Part 2: Making a Game in Godot Engine
- Chapter 6: Creating a World of Your Own in Godot
- Chapter 7: Making the Character Move
- Chapter 8: Splitting and Reusing Scenes
- Chapter 9: Cameras, Collisions, and Collectibles
- Chapter 10: Creating Menus, Making Enemies, and Using Autoloads
- Chapter 11: Playing Together with Multiplayer
- Part 3: Deepening Our Knowledge
- Chapter 12: Exporting to Multiple Platforms
- Chapter 13: OOP Continued and Advanced Topics
- Chapter 14: Advanced Programming Patterns
- Chapter 15: Using the File System
- Chapter 16: What Next?
- Index
- Other Books You May Enjoy
جهت دانلود کتاب Learning GDScript by developing a game with Godot 4 میتوانید پس از پرداخت، دریافت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.