یونیتی یک پلتفرم توسعه محبوب برای ایجاد بازیهای ویدیویی، انیمیشنها، واقعیت مجازی (VR) و محتوای واقعیت افزوده (AR) است. کشف کنید که چگونه از یونیتی برای ساخت بازیهای ویدیویی و محتوای دیگر برای پلتفرمهای بازی و اینترنت استفاده کنید.
یونیتی یک پلتفرم رایگان با قابلیت امتحان است که معمولاً توسط توسعهدهندگان بازی به دلیل موتور بازی و توانایی آن در ایجاد برنامههای دوبعدی و سهبعدی، مانند بازیها و شبیهسازیها، استفاده میشود. این پلتفرم به دلایل زیادی محبوب است، از جمله مجموعه ابزارهای قدرتمند آن با رابط کاربری آسان. در مورد یونیتی و نحوه استفاده از آن برای ایجاد بازیهای ویدیویی و سایر برنامهها بیشتر بدانید.
موتور بازی سازی یونیتی (Unity) چیست؟
یونیتی یک موتور بازی ویدیویی است که در بسیاری از صنایع دیگر نیز استفاده میشود. این موتور ۸۴ درصد از ۱۰۰ بازی برتر و بیش از ۶۰ درصد از پرفروشترین تجربههای واقعیت مجازی استیم را تامین میکند.
یونیتی مجموعهای از ابزارها را برای توسعهدهندگان ارائه میدهد، از جمله گرافیک، قابلیتهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ابزارهای انیمیشن و موارد دیگر. یونیتی با ارائه منابعی برای آموزش کاربران در مورد کد منبع پلتفرم، کدنویسی را در دسترستر میکند.
یونیتی برای چه مواردی استفاده میشود؟
یونیتی به طراحان و توسعهدهندگان کمک میکند تا بازیها، نمونههای اولیه و شبیهسازیها را ایجاد کنند. میتوانید از این نرمافزار برای ایجاد بازیهای چندسکویی، رشد کسب و کار خود و برای تحقیق و آموزش استفاده کنید. یونیتی همچنین مجموعهای از ویژگیها را ارائه میدهد که میتواند به شما در ایجاد پروژههای مختلف، مانند واقعیت افزوده، استودیوی سینمایی و واقعیت مجازی کمک کند.
نمونههایی از یونیتی در صنایع مختلف
بازیهای ویدیویی از قابلیتهای قدرتمند یونیتی استفاده میکنند، اما صنایع دیگر نیز شروع به روی آوردن به یونیتی کردهاند، از جمله دولت، معماری، خودروسازی، تولید و خردهفروشی.
در دولت، میتوانید از یونیتی برای برنامههای شبیهسازی پیچیده مانند پلتفرمهای آموزشی برای ارتش ایالات متحده استفاده کنید. در سال ۲۰۲۲، یونیتی قراردادی با CACI International، یک پیمانکار دفاع ملی، برای توسعه “رابطهای هوشمند انسان و ماشین” امضا کرد. در معماری، میتوانید از یونیتی برای برنامهریزی ساختمانها و تجسم آنها در یک فضای واقعیت مجازی سهبعدی استفاده کنید.
معرفی کتابهای مربوط به یونیتی (آپدیت سال 2025)
کتاب Unity 2022 by Example
با این راهنمای مصور، ساخت بازیهای تجاری و قابل بازی مانند بازیهای جمعآوری دو بعدی و ماجراجویی، بازی تیراندازی اول شخص سه بعدی در یونیتی با سیشارپ را شروع کنید و تجربههای واقعیت افزوده/واقعیت مجازی/واقعیت ترکیبی را به آنها اضافه کنید.
ویژگیهای کلیدی
- ساخت برنامههای بازی، از جمله یک بازی ماجراجویی دو بعدی، یک بازی تیراندازی اول شخص سه بعدی و موارد دیگر
- آشنایی سریع با سرویسهای بازی یونیتی که برای ساخت بازیهای تجاری سودآور در دسترس هستند
- دنبال کردن مراحل انتشار، بازاریابی و نگهداری مؤثر بازیهای خود
توضیحات کتاب
کتاب Unity 2022 by Example: A project-based guide to building 2D and 3D games, enhanced for AR, VR, and MR experiences یک مقدمه کامل برای ساخت بازی در یونیتی با رویکرد مبتنی بر پروژه است. شما با موتور بازی یونیتی و ابزارهای موجود برای ساخت و سفارشیسازی بازی دقیقاً به شکلی که میخواهید، آشنا خواهید شد، در حالی که یک پایه کد خوب برای ساختن روی آن حفظ میکنید.
هنگامی که با اصول توسعه بازی در یونیتی آشنا شدید، شروع به ساخت یک بازی جمعآوری دو بعدی و یک بازی ماجراجویی، و سپس یک بازی تیراندازی اول شخص سه بعدی خواهید کرد. در مرحله بعد، موضوعات پیشرفتهای مانند استفاده از یادگیری ماشین برای ایجاد رفتار دشمن مبتنی بر هوش مصنوعی، واقعیت مجازی برای گسترش بازی اول شخص، و واقعیت افزوده برای توسعه یک بازی شبیهسازی کشاورزی در یک محیط واقعی را بررسی خواهید کرد.
این کتاب به شما کمک میکند تا با ساخت پروژهها با استفاده از آخرین ابزارهای بازی، دانش عملی در مورد این موضوعات کسب کنید. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه بازی خود را با انتشار آن در یک پلتفرم توزیع، تجاری کنید و در طول عمر آن، آن را نگهداری و پشتیبانی کنید. با پیشرفت، با تبدیل بازیهای خود از طراحی مفهومی تا تکمیل، دانش و تجربه دنیای واقعی کسب خواهید کرد.
در پایان این کتاب یونیتی، دانش بنیادی قوی در مورد نحوه ساختاردهی یک پروژه یونیتی خواهید داشت که هم قابل نگهداری و هم قابل توسعه برای بازیهای منتشر شده تجاری باشد.
آنچه خواهید آموخت:
- ساخت محیطهای بازی و طراحی مراحل، و پیادهسازی مکانیکهای بازی با استفاده از قابلیتهای یونیتی
- کاوش در ساخت بازیهای سه بعدی، با تمرکز بر مکانیکهای گیمپلی و انیمیشنهای بازیکن
- توسعه سیستمهای بازی قابل تنظیم با استفاده از معماری شیءگرا
- ساخت یک تجربه واقعیت ترکیبی با استفاده از XR Interaction Toolkit ضمن یادگیری نحوه ادغام عناصر مجازی و دنیای واقعی
- آشنایی سریع با تعاملات پیشرفته هوش مصنوعی با استفاده از حسگرها و ابزار یادگیری ماشین یونیتی (ML-Agents)
- پیادهسازی محتوای پویا در بازیها با استفاده از سرویسهای Unity LiveOps مانند Remote Config
این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟
اگر در تکمیل پروژههای بازی در یونیتی با مشکل مواجه هستید و میخواهید ضمن حفظ یک ساختار کدنویسی خوب، از بهترین شیوهها پیروی کنید، این کتاب برای شما مناسب است.
این کتاب همچنین برای توسعهدهندگان مشتاق بازی و علاقهمندانی که تجربه کمی در توسعه بازی دارند و میخواهند بازیهای پایه قابل بازی و تجاری در یونیتی با یک چرخه اصلی، افعال بازیکن، مکانیکهای ساده و شرایط برد/باخت طراحی کنند، مناسب است. برای بهرهمندی کامل از این کتاب، تجربه کار با رابط کاربری Unity Editor و پیادهسازی عملکرد با ایجاد اسکریپتهای C# مورد نیاز است.
کتاب Mastering UI Development with Unity
مهارتهای توسعه رابط کاربری خود را با یونیتی و سیشارپ از طریق یادگیری اصول طراحی و همچنین بهرهگیری از یونیتی یوآی (uGUI)، UI Toolkit و IMGUI ارتقا دهید.
لینک دانلود کتاب Mastering UI Development with Unity
ویژگیهای کلیدی
- توسعه رابطهای کاربری بازی با در نظر گرفتن هر دو جنبه فنی و زیباییشناختی
- درک نحوه استفاده از سیستمهای متنوع رابط کاربری ارائه شده توسط یونیتی
- دنبال کردن مثالهای گام به گام برای ایجاد رابطهای کاربری محبوب که در ژانرهای مختلف بازی دیده میشوند
توضیحات کتاب
کتاب Mastering UI Development with Unity: Develop engaging and immersive user interfaces with Unity ویرایش دوم به ساخت رابطهای کاربری جذاب و کاربردی برای تعامل و مشارکت بازیکن میپردازد. ملاحظات طراحی، انیمیشن، جلوههای ذرهای و بهینهسازی رابط کاربری برای ژانرها و پلتفرمهای مختلف را بیاموزید.
رابطهای کاربری را با استفاده از سیستمهای رابط کاربری و سیستمهای ورودی یونیتی پیادهسازی کنید و عناصر بصری جذابی مانند HUD، منوها و نوارهای پیشرفت ایجاد کنید. کشف کنید که چگونه رابطهای کاربری را در پلتفرمها و رزولوشنهای مختلف با مثالهای عملی توسعه و پیادهسازی کنید. در پایان، با اطمینان رابطهای کاربری بازی را با در نظر گرفتن جنبههای فنی و زیباییشناختی با استفاده از عناصر متنوع رابط کاربری یونیتی توسعه خواهید داد.
آنچه خواهید آموخت
- کشف اصول و الگوهای طراحی برای ساخت رابطهای کاربری بصری جذاب
- کاوش در تکنیکهای مقیاسبندی رابط کاربری خود در رزولوشنهای مختلف
- سادهسازی فرآیند ساخت رابط کاربری با طرحبندیهای خودکار
- درک ویژگیهای سیستم رویداد و اتصال مناسب رویدادها به عناصر رابط کاربری خود
- پیادهسازی کامپوننتهای داخلی uGUI یونیتی، از جمله کامپوننتهای ارائه شده توسط TextMesh Pro
- تزریق انیمیشنها و جلوههای ذرهای خیرهکننده به رابطهای کاربری
- درک زمان و نحوه استفاده از UI Toolkit و IMGUI یونیتی
این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟
این کتاب برای توسعهدهندگان بازی است که به دنبال ارتقای مهارتهای طراحی بازی یونیتی خود هستند. افرادی که به دنبال توضیح عمیق عناصر رابط کاربری خاص هستند و هر کسی که به دنبال راهنمایی گام به گام در مورد نحوه پیادهسازی کامپوننتهای رابط کاربری در ژانرهای مختلف بازی است نیز این کتاب را مفید خواهند یافت. دانش پایه در مورد یونیتی و برنامهنویسی سیشارپ مورد نیاز است.
کتاب Hands-On Unity Game Development
استادی در توسعه بازی را با Unity 2023 به دست آورید! این کتاب شما را از ایده تا انتشار همراهی میکند و شما را به ابزارها و تکنیکهای کلیدی مورد نیاز برای جان بخشیدن به دیدگاههای بازی خود مجهز میسازد.
لینک دانلود کتاب Hands-On Unity Game Development
ویژگیهای کلیدی
- اصول Unity 2023 را بیاموزید و بازی رویایی خود را بسازید
- دنیای واقعیت افزوده (AR) را برای ایجاد بازیهای موبایل جذاب کاوش کنید
- عملکرد بازی و تجربه بازیکن را با بینشهای Data-Oriented Technology Stack (DOTS) به سطوح جدیدی ارتقا دهید
توضیحات کتاب
مهارتهای توسعه بازی خود را به سطح بعدی ببرید. با ارتقای مهارتهای توسعه بازی خود، با اطمینان به دنیای ساخت بازی شیرجه بزنید. این کتاب راهنمای قطعی و عملی شما برای باز کردن پتانسیل کامل Unity 2023 است.
هر فصل طوری طراحی شده است که شما را قادر میسازد بازی خود را سفارشی کنید، نه اینکه صرفاً آنچه در کتاب است را تکرار کنید. این نسخه جدید شامل تجربههای فراگیر واقعیت افزوده (AR) و بهینهسازی عملکرد با Data-Oriented Technology Stack (DOTS) است.
از ایجاد صحنه تا ادغام یکپارچه داراییها، با راهنمایی گام به گام برای مبتدیان، به برنامهنویسی C# و Visual Scripting بپردازید. عناصر گیمپلی پویا، از جمله حرکت، ایجاد، فیزیک و سیستمهای سلامت را پیادهسازی کنید.
از طریق تصمیمگیری مبتنی بر حسگر با ماشینهای حالت محدود (FSM)، عمیقتر در جادوی هوش مصنوعی بازی کاوش کنید. جلوههای بصری خود را با مواد، شیدرها، تکسچرها و سیستمهای ذرهای ارتقا دهید. عملکرد را با بینشهای Profiler بهینه کنید و بازی خود را برای یک محصول نهایی بینقص اشکالزدایی کنید.
چه مبتدی باشید و چه یک حرفهای باتجربه، کتاب Hands-On Unity Game Development: Unlock the power of Unity 2023 and build your dream game ویرایش چهارم، شما را به مهارتهای لازم برای جان بخشیدن به ایدههای بازی خود مجهز میکند.
آنچه خواهید آموخت
- ساخت یک بازی که شامل گیمپلی، شخصیتهای بازیکن و غیربازیکن، داراییها، انیمیشنها و موارد دیگر باشد
- یادگیری C# و Visual Scripting برای سفارشیسازی حرکات بازیکن، رابط کاربری و فیزیک بازی
- پیادهسازی هوش مصنوعی بازی برای ساخت یک دشمن کاملاً کاربردی که قادر به تشخیص و حمله است
- استفاده از Universal Render Pipeline (URP) برای ایجاد جلوههای بصری با کیفیت بالا با Unity
- ایجاد شرایط برد-باخت با استفاده از الگوهای طراحی مانند Singleton و Event Listeners
- پیادهسازی شبیهسازیهای فیزیک واقعگرایانه و پویا با سیستم فیزیک جدید
این کتاب برای چه کسانی مناسب است
هم توسعهدهندگان بازی و هم توسعهدهندگان غیربازی که به دنبال مهاجرت یا شروع ساخت بازیهای سه بعدی در Unity هستند، این کتاب توسعه بازی Unity را مفید خواهند یافت. در حالی که بدون تجربه برنامهنویسی قبلی نیز میتوانید مطالب را دنبال کنید، دانستن اصول C# به شما کمک میکند تا بیشترین بهره را از این کتاب ببرید.
کتاب Game Programming with Unity and C#
اصول موتور بازی یونیتی، زبان برنامهنویسی سیشارپ و هنر برنامهنویسی شیءگرا را بیاموزید. این کتاب برای مبتدیانی طراحی شده است که هیچ دانش یا تجربهای در توسعه بازی یا برنامهنویسی ندارند.
لینک دانلود کتاب Game Programming with Unity and C#
کتاب Game Programming with Unity and C#: A Complete Beginner’s Guide Second Edition مملو از مثالها است، با آخرین استانداردها و ویژگیهای یونیتی تا سال 2023 بهروزرسانی شده است و شامل تغییرات بسیاری برای بهبود تجربه شما میشود. با مقدمهای بر یونیتی شروع میکنید و اصول موتور را یاد میگیرید: نحوه کار با پنجرههای مختلف، مدیریت اشیاء تشکیلدهنده بازی و درک مفاهیم اساسی موتور.
پس از آن، پایه محکمی در مفاهیم برنامهنویسی شیءگرا و دستور زبان سیشارپ به دست خواهید آورد. سپس قسمت هیجانانگیز ماجرا شروع میشود، زیرا تجربه عملی ساخت سه پروژه نمونه قابل بازی را کسب میکنید که مفاهیم آموخته شده را آنقدر تمرین میکنید تا در ذهنتان تثبیت شوند.
با راهنماییهای گام به گام نویسنده، کیسی هاردمن، طرح کلی و پیادهسازی بازیهای ساده و ابتدایی را انجام خواهید داد که برای تمرین مهارتهای توسعه شما طراحی شدهاند: یک مسیر مسابقه از بالا به پایین، یک بازی دفاع از برج و یک زمین بازی سه بعدی که ویژگیهای فیزیک یونیتی را نشان میدهد.
با پیشرفت در کتاب، بیشتر و بیشتر از ویژگیهای سیشارپ و یونیتی استفاده خواهید کرد، ابزارهای بیشتری به کمربند خود اضافه میکنید و به عنوان یک توسعهدهنده بازی قویتر میشوید. تا زمانی که کتاب را به پایان برسانید، قدرت آن را خواهید داشت که به تنهایی اقدام کنید و مکانیکهای بازی مورد نظر خود را بسازید.
آنچه خواهید آموخت
- درک اصول برنامهنویسی کامپیوتری شیءگرا و زبان برنامهنویسی سیشارپ
- استفاده از ویژگیهای یونیتی برای پیادهسازی مکانیکهای بازی با کد قابل استفاده مجدد، تمیز و ظریف
- طراحی و پیادهسازی مکانیکهای خود و حل مستقل مشکلات در صورت بروز
این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟
مبتدیانی که هیچ تجربه قبلی در برنامهنویسی یا توسعه بازی ندارند و میخواهند ساخت بازیها را با یک پایه محکم یاد بگیرند که آنها را برای توسعه بیشتر مهارتهایشان آماده کند.
کتاب Basic Math for Game Development with Unity 3D
کتاب Basic Math for Game Development with Unity 3D: A Beginner’s Guide to Mathematical Foundations Second Edition، مفاهیم اساسی ریاضی را با استفاده از مثالهای سفارشی مبتنی بر یونیتی به شما آموزش میدهد، پیادهسازیها را توضیح میدهد و نشان میدهد که چگونه این مفاهیم در ساخت عملکردهای بازیهای ویدیویی مدرن به کار میروند. شما مبانی نظری هر مفهوم را یاد خواهید گرفت و سپس برای بررسی اثرات، با پیادهسازی تعامل، آن را بررسی و تغییر خواهید داد.
لینک دانلود کتاب Basic Math for Game Development with Unity 3D
کتاب “ریاضیات پایه برای توسعه بازی با یونیتی سه بعدی” با توضیح نقاط در سیستم مختصات دکارتی سه بعدی آغاز میشود. از آنجا، شما بینشی در مورد بردارها و جزئیات ضرب داخلی و خارجی، کواترنیونها، چرخش و تجزیه بردارها به دست خواهید آورد. این مبانی ریاضی اساسی از طریق پیادهسازیهای مبتنی بر یونیتی نشان داده شدهاند. همراه با این ارائه مفاهیم، مثالهای جداگانهای از نحوه استفاده از این مفاهیم در ایجاد عملکردهای معمول بازیهای ویدیویی، مانند پشتیبانی از برخورد، شبیهسازی حرکت، رفتارهای خودمختار، تقریب سایه و بازتاب از سطوح با جهتگیریهای دلخواه ارائه شده است.
پس از اتمام این کتاب، درک کاملی از مفاهیم اصلی ریاضی و نحوه استفاده از آنها برای ایجاد گیمپلی جذاب خواهید داشت.
آنچه خواهید آموخت
- درک مفاهیم اساسی نقاط و بردارها و کاربردهای آنها در توسعه بازی
- درک جزئیات رفتارهای خودمختار مانند رو به هدف قرار گرفتن، دنبال کردن و تعقیب یک شی و موارد دیگر
- به کارگیری مفاهیم ریاضی در پیادهسازی عملکردهای بازیهای ویدیویی مدرن مانند پرتاب اشعه، برخورد و کنترل حرکت
این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟
علاقهمندان به بازی، سرگرمیسازان و هر کس دیگری که به پیادهسازی بازیهای تعاملی علاقهمند است اما به پیشزمینه ریاضی پایه نیاز دارد یا صرفاً میتواند از یک دوره آموزشی با مثالهای مدرن استفاده کند.
منبع:
- https://www.coursera.org/articles/what-is-unity