جدیدترین کتاب‌های مربوط به گرافیک رایانه ای

گرافیک کامپیوتری یکی از جذابترین و کاربردیترین شاخه‌های علوم کامپیوتر است که در حوزه‌های مختلفی مانند طراحی بازی‌های ویدئویی، انیمیشن، واقعیت مجازی (VR)، پردازش تصویر، مهندسی نرم‌افزار و طراحی رابط کاربری (UI/UX) کاربرد دارد. برای سهولت در مطالعه و یادگیری، کتاب‌های این حوزه را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

۱. مبانی و اصول گرافیک کامپیوتری

معرفی مفاهیم پایه مانند رستر و وکتور، مدل‌های رنگی، تبدیلات هندسی و سیستم‌های مختصات.

مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان تازه‌کار.

مثال: کتاب Fundamentals of Computer Graphics

۲. برنامه‌نویسی گرافیک (OpenGL, DirectX, Vulkan, WebGL)

آموزش رندرینگ دو بعدی و سه بعدی با استفاده از کتابخانه‌های گرافیکی.

تمرکز بر شیدینگ، نورپردازی و انیمیشن با کدنویسی.

مثال: کتاب Vulkan 3D Graphics Rendering Cookbook

۳. طراحی و توسعه بازی‌های ویدئویی

مفاهیم موتورهای بازی‌سازی (Unity, Unreal Engine, Godot).

تکنیک‌های فیزیک، برخوردشناسی (Collision Detection) و هوش مصنوعی در بازی‌ها.

مثال: کتاب Unreal Engine 5

۴. پردازش تصویر و بینایی ماشین (Image Processing & Computer Vision)

الگوریتم‌های فیلترگذاری، تشخیص لبه‌ها، شناسایی الگو و یادگیری ماشین در پردازش تصویر.

مثال: کتاب Learning OpenCV 5 Computer Vision with Python

۵. مدلسازی سه‌بعدی و انیمیشن

آموزش نرم‌افزارهای مدلسازی (Blender, Maya, 3ds Max).

تکنیک‌های رگ‌های صورت (Rigging)، متحرک‌سازی (Animation) و رندرینگ.

مثال: کتاب Learning Blender

۶. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX Design)

اصول طراحی تعاملی، روانشناسی رنگ‌ها و ابزارهای طراحی (Figma, Adobe XD).

مثال: کتاب UI/UX Design

۷. گرافیک پیشرفته و محاسباتی (GPU Programming, Ray Tracing)

بهینه‌سازی با CUDA, HLSL, GLSL.

تکنیک‌های Ray Tracing, Path Tracing و Real-Time Rendering.

مثال: کتاب Computer Graphics Programming in OpenGL With C++

نحوه استفاده از این دسته‌بندی:

🔹 اگر تازه‌کار هستید، از بخش مبانی و برنامه‌نویسی گرافیک شروع کنید.

🔹 اگر در بازی‌سازی فعالیت دارید، بخش موتورهای بازی و انیمیشن مناسب شماست.

🔹 اگر به پردازش تصویر علاقه دارید، به سراغ بینایی ماشین بروید.

سبد خرید
به بالا بروید