جدیدترین کتابهای مربوط به گرافیک رایانه ای
گرافیک کامپیوتری یکی از جذابترین و کاربردیترین شاخههای علوم کامپیوتر است که در حوزههای مختلفی مانند طراحی بازیهای ویدئویی، انیمیشن، واقعیت مجازی (VR)، پردازش تصویر، مهندسی نرمافزار و طراحی رابط کاربری (UI/UX) کاربرد دارد. برای سهولت در مطالعه و یادگیری، کتابهای این حوزه را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
۱. مبانی و اصول گرافیک کامپیوتری
معرفی مفاهیم پایه مانند رستر و وکتور، مدلهای رنگی، تبدیلات هندسی و سیستمهای مختصات.
مناسب برای دانشجویان و علاقهمندان تازهکار.
مثال: کتاب Fundamentals of Computer Graphics
۲. برنامهنویسی گرافیک (OpenGL, DirectX, Vulkan, WebGL)
آموزش رندرینگ دو بعدی و سه بعدی با استفاده از کتابخانههای گرافیکی.
تمرکز بر شیدینگ، نورپردازی و انیمیشن با کدنویسی.
مثال: کتاب Vulkan 3D Graphics Rendering Cookbook
۳. طراحی و توسعه بازیهای ویدئویی
مفاهیم موتورهای بازیسازی (Unity, Unreal Engine, Godot).
تکنیکهای فیزیک، برخوردشناسی (Collision Detection) و هوش مصنوعی در بازیها.
مثال: کتاب Unreal Engine 5
۴. پردازش تصویر و بینایی ماشین (Image Processing & Computer Vision)
الگوریتمهای فیلترگذاری، تشخیص لبهها، شناسایی الگو و یادگیری ماشین در پردازش تصویر.
مثال: کتاب Learning OpenCV 5 Computer Vision with Python
۵. مدلسازی سهبعدی و انیمیشن
آموزش نرمافزارهای مدلسازی (Blender, Maya, 3ds Max).
تکنیکهای رگهای صورت (Rigging)، متحرکسازی (Animation) و رندرینگ.
مثال: کتاب Learning Blender
۶. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX Design)
اصول طراحی تعاملی، روانشناسی رنگها و ابزارهای طراحی (Figma, Adobe XD).
مثال: کتاب UI/UX Design
۷. گرافیک پیشرفته و محاسباتی (GPU Programming, Ray Tracing)
بهینهسازی با CUDA, HLSL, GLSL.
تکنیکهای Ray Tracing, Path Tracing و Real-Time Rendering.
مثال: کتاب Computer Graphics Programming in OpenGL With C++
نحوه استفاده از این دستهبندی:
🔹 اگر تازهکار هستید، از بخش مبانی و برنامهنویسی گرافیک شروع کنید.
🔹 اگر در بازیسازی فعالیت دارید، بخش موتورهای بازی و انیمیشن مناسب شماست.
🔹 اگر به پردازش تصویر علاقه دارید، به سراغ بینایی ماشین بروید.